VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR

För H3G kunder

Vad täcks av en SquareTrade-försäkring?

Din smartphone är täckt för olyckor, förlust och stöld, plus mekaniska och elektriska fel vid normal användning. Avsiktlig skada är inte täckt.
Nedan finns en lista på några av de undantag som inte täcks av försäkringen (en komplett undantagslista hittas under Allmäna Villkor):

  • Stöld eller förlust som inträffat på grund av att produkten lämnats oövervakat i fordon, i allmänna lokaler eller på allmänna platser.
  • Skada orsakad av missbruk, oaktsamhet eller om du inte tagit väl hand om din mobila enhet.
  • Skada av någon av de tillbehör till din enhet, inklusive laddare och förlängningssladdar.
  • Programvara eller dataproblem, inklusive virus, spyware, förlorad eller skadad data eller program etc.

Hur anmäler jag en skada eller stöld?

Anmäl din skada eller stöld här.
Innan du börjar, om du äger en Apple produkt måste du först stänga av Hitta-Min-Iphone, annars kommer reparationen av din enhet att ta längre tid och leveransen av enheten till dig bli försenad. Se nästa fråga för instruktioner om hur du stänger av "Hitta-Min-iPhone".

Hur hittar jag min enhet's IMEI-nummer?

För iOS-enheter (iPhones och iPads) klicka här
För Android-enheter:

Hur stänger jag av Hitta-Min-iPhone stöldskyddslåset?

För iOS-enheter (iPhones och iPads) klicka här
Det enklaste sättet att ta bort både Find My iPhone och Touch ID är att ta bort din enhet från ditt konto innan den defekta enheten plockas upp av kuriren. Du måste ta bort allt innehåll och inställningar på din iPhone / iPad innan du skickar det till oss, så se till att du säkerhetskopierar allt på din iPhone / iPad först.

För Samsung-enheter klicka här

Hur säkerhetskopierar och återskapar jag fabriksinställningen på min enhet?

Klicka här för instruktioner om hur man säkerhetskopierar och återskapar fabriksinställningen på din enhet.

Hur kontaktar jag SquareTrade?

För att anmäla en skada, klicka här.

För att säga upp min försäkring, var god kontakta Hi3G Sverige.

Hur fungerar SquareTrade's Ersättning dagen efter?

För att anmäla en skada klicka här.

Innan du börjar, om du har en Apple-enhet måste du först stänga av Hitta-Min-iPhone. Om du inte avaktivera Hitta-min-iPhone, kommer du att debiteras en avgift upp till 8000 SEK.

För skadeanmälningar som godkänts innan 19:00 måndag-fredag, kommer du att få en (som ny) ersättningsenhet nästa arbetsdag. När kuriren anländer måste du byta ut den skadade enheten mot ersättningsenheten.

Innan du ger den skadade enheten till kuriren:

  • Säkerhetskopiera din enhet
  • Ta bort eventuella tillbehör
  • Ta ut SIM-kortet
  • Stäng av skärmlåset
  • För skadeanmälningar som gjorts under helgen, kommer en ersättningsenhet att anlända följande tisdag.

I vissa geografiska områden behöver du inte byta ut den skadade enheten mot ersättningsenheten: när du tagit emot din ersättningsenhet har du upp till 7 arbetsdagar på dig att skicka tillbaka den skadade enheten till SquareTrade.

Hur aktiverar jag en nytecknad försäkring?

Du kan teckna en SquareTrade försäkring på en ny telefon eller surfplatta som köpts i butik eller på nätet ifrån Hi3G. Du måste köpa din SquareTrade försäkring inom 3 månader från den dagen du köpte din nya enhet.

Hur kan jag uppdatera min betalningsinformation eller säga upp min försäkring?

Om du behöver uppdatera din betalningsinformation eller om du vill säga upp din SquareTrade försäkring, var god kontakta Hi3G.

Behöver jag informera SquareTrade om jag uppgraderar till en ny enhet?

För att försäkra din nya uppgraderade enhet så tecknar du helt enkelt en ny SquareTrade-premie när du uppgraderar din enhet. Om du vill fortsätta att skydda din gamla enhet med din ursprungliga SquareTrade-premie så behöver du inte göra något mer. Om du vill säga upp din gamla SquareTrade-premie, var god kontakta Hi3G.

Kan jag överlåta min premie till någon annan?

Nej, din SquareTrade försäkring kan inte överlåtas till någon annan individ.

Jag köpte en ny telefon med en månads gratis försäkring. När får jag den första räkningen?

Din mobiloperatör kommer att fakturera din månadspremie ifrån den andra månaden och framöver på samma dag som du debiteras för den försäkrade enheten.

För MediaMarkt kunder

Vad täcker Sure Thing-försäkringen?

Sure Thing skyddar dina hushållsapparater och andra elektroniska produkter vid plötsliga och oväntade händelser som olyckor och stöld. Olycksfallsskador inkluderar spruckna skärmar, fall och spill som orsakats av dig eller en tredje part - som barn eller husdjur*. Den täcker även mekaniska och elektriska fel som uppstått vid normal användning efter det att tillverkargarantin utgått.

  • Täcker även alla tillbehör i originalförpackningen.
  • Ingen självrisk* eller åldersavdrag

* Självrisk gäller för mobiltelefoner fr. 499kr och drönare fr. 399kr

Följande undantag täcks inte av försäkringen (en fullständig lista över undantagen hittar du under Allmänna villkor):

Kosmetiska skador
Avsiktlig skada
Förlust
Förlorad lagrad data i produkten, minnes- eller SIM-kortet

Vad täcks av Plusgaranti?

PlusGaranti täcker dina hushållsapparater och andra elektroniska produkter för mekaniska och elektroniska fel som uppstår med den försäkrade produkten efter att tillvekargarantin utgått, i 5 eller 10 år beroende på produktval.

  • Reparationer utan självrisk

Följande undantag täcks inte av PlusGaranti (en fullständig lista över undantagen hittar du under Allmänna villkor):
Olycksskador
Stöld eller förlust
Mekaniska eller elektroniska som täcks av tillverkarens garanti

Hur gör jag en skadeanmälan?

För skadeanmälan för alla andra produkter, vänligen kontakta oss på +46-852500968 eller via e-post till kundservice@squaretrade.se.

Hur kontaktar jag SquareTrade?

För att anmäla en skada vänligen kontakta oss på +46-852500968 eller via e-post till kundservice@squaretrade.se.

Hur aktiverar jag en nytecknad försäkring?

Du kan teckna Sure Thing eller PlusGaranti för produkter som du köpt i en MediaMarkt-butik eller på www.mediamarkt.se. Försäkringen bör tecknas i samband med produktinköpet.

Hur kan jag uppdatera mina betalningsuppgifter eller säga upp min försäkring?

Om du behöver uppdatera din betalningsinformation, vänligen kontakta MediaMarkt.

Om du vill säga upp din försäkring inom de första 30 dagarna, vänligen återvänd till den MediaMarkt-butik där den köptes för att säga upp försäkringen.

Om du vill säga upp din försäkring utanför de första 30 dagarna, vänligen kontakta SquareTrade direkt på +46-852500968 eller via e-post till kundservice@squaretrade.se.