Uppdaterad 1 maj 2018: Den här webbplatsen använder cookies för att möjliggöra användningen av webbplatsen t.ex. för att hålla dig inloggad när du går från sida till sida. De som väljer att fortsätta använda den här sidan, godkänner användningen av cookies. Om du vill lära dig mer eller ändra dina cookie-inställningar kan du läsa avsnittet om cookies i vår sekretesspolicy. Observera att om du inaktiverar cookies kanske vissa av funktionerna på den här webbplatsen inte fungerar för dig.

Instruktioner för fabriksåterställning

Klicka på den modell av telefon du har för instruktioner om hur du säkerhetskopierar och återställer telefonen till de ursprungliga fabriksinställningarna. Detta bör rätta till eventuella problem du upplever med programvaran.

Apple iOS

  1. Hämta iTunes till din dator.

    Hämta iTunes, eller om du redan har det, se till att du har den senaste versionen installerad via denna länk: https://www.apple.com/se/itunes/download/

  2. Säkerhetskopiera ditt innehåll
    1. Koppla in din telefon till en dator med den kabel du använder för din iPhone-laddare. iTunes öppnas automatiskt och börjar säkerhetskopiera din telefon.
      1. Om säkerhetskopieringen inte börjar automatiskt, öppna iTunes och klicka på iPhone-ikonen i den översta vänstra delen av rutan. I panelen sammanfattning, öppna Manuell Säkerhetskopiering och Återskapa nu, välj sedan Säkerhetskopiera Nu.
    2. Vänta tills säkerhetskopieringen är klar. Om du inte har säkerhetskopierat på länge (eller aldrig gjort det), kan processen ta 30 minuter eller mer.
  3. Nollställ din telefon

    När du har säkerhetskopierat din telefon kan du nu nollställa den. Detta kan du göra på ett av följande två sätt:

    Nollställ under Inställningar-menyn:
    Om din pekskärm fungerar är detta det enklaste sättet.

    1. Öppna Inställningar och välj Allmänt.
    2. Bläddra längst ner och välj Nollställ.
    3. Välj Nollställ allt Innehåll och inställningar.
    4. Bekräfta ditt val och välj Nollställ enhet.

    Nollställ ifrån iTunes:

    1. Anslut din telefon till din dator.
    2. Gå till iTunes, klicka på iPhoneknappen Nollställ.
    3. Följ instruktionerna från denna länk: https://support.apple.com/sv-se/HT201252.

    Nollställningen kan ta upp till 10 minuter att bli klar.

  4. Testa din telefon

    Följ ansvisningarna på skärmen för att ställa in din telefon (välj ställ in som ny iPhone). Hoppa över logga in med Apple ID kontot för tillfället, utifall att det ursprungliga problemet var relaterat till något av innehållet på iCloud. Pröva telefonen för att se om du fortfarande har samma problem. Om det fungerar ordentligt har ditt problem med programvaran löst sig.

    Om problemet kvarstår kan det bero på ett hårdvaruproblem. Var god gör en ny skadeanmälan på www.SquareTrade.se

  5. Återskapa din säkerhetskopia

    När din iPhone fungerar igen, kan du återskapa din data. Upprepa stegen du gjorde under "Nollställ din iPhone" för att nollställa din telefon igen. Den här gången väljer du Återskapa från iTunes säkerhetskopia när du börjar ställa in din telefon.

    Om du följer detta steg bör din telefon vara problemfri. Om det ursprungliga problemet kvarstår efter att du har återskapat din säkerhetskopia, är det troligt att en app kan vara orsaken till problemet. Du måste då radera appar tills du hittar den app som har orsakat problemet (du kan installera om dom när du har hittat den felaktiga appen).

    Skriv ut dessa instruktioner.

Samsung

  1. Hämta Samsung Smart Switch till din dator

    Välj PC eller Mac. Du kan ladda ner den här:

    http://www.samsung.com/se/smart-switch/

  2. Säkerhetskopiera ditt innehåll

    Anslut din telefon till din dator med sladden för din Samsung-laddare och öppna Smart Switch.

    När programvaran har identifierat din telefon, tryck på Säkerhetskopiera.

    Om du inte har säkerhetskopierat under en längre tid (eller har aldrig gjort det), kan processen ta 30 minuter eller mer.

  3. Återställ din telefon

    När du har säkerhetskopierat din telefon kan du återskapa den. Detta kan göras på ett av följande två sätt


    Återskapa under Inställningar-menyn
    – Om din pekskärm fungerar är detta det enklaste sättet.

    1. Gå till Inställningar. Välj Säkerhetskopiera och Återställ.
    2. Välj Återställning till fabriksdata.
    3. Bekräfta ditt val och välj Återställ enhet.

    Återställ från Recovery Mode

    • För stegvisa instruktioner och videoguider (på engelska), öppna länken nedan. Välj din telefonmodell överst på sidan: www.Resethard.com
    • Om du behöver hjälp på ditt eget språk, var god kontakta din tillverkare direkt, som gärna hjälper till: http://www.samsung.com/se/support/

    Återställningen kan ta upp till 10 minuter att bli klar.

  4. Testa din telefon

    Följ anvisningarna på skärmen för att ställa in din telefon (välj Ställ in som ny enhet). Pröva telefonen för att se om du fortfarande har samma problem. Om det fungerar ordentligt har ditt problem med programvaran löst sig.

    Om problemet kvarstår kan det bero på ett hårdvaruproblem. Var god gör en ny skadeanmälan på www.SquareTrade.se.

  5. Återställ din säkerhetskopia

    När din telefon fungerar igen, kan du återskapa din data.

    1. Anslut din telefon till din dator och öppna Smart Switch.
    2. Klicka Återställ och sedan Återställ nu.

    Om du följer detta steg bör din telefon vara problemfri. Om det ursprungliga problemet kvarstår efter att du har återskapat din säkerhetskopia, är det troligt att en app kan vara orsaken till problemet. Du måste då radera appar tills du hittar den app som har orsakat problemet (du kan installera om dom när du har hittat den felaktiga appen).

Skriv ut dessa instruktioner.

HTC

  1. Hämta HTC Sync Manager till din dator

    Du kan hämta programvaran här: http://www.htc.com/se/software/htc-sync-manager/

  2. Säkerhetskopiera ditt innehåll
    1. Anslut din telefon till din dator med sladden från din HTC-laddare och öppna Sync Manager.
    2. När programvaran har identifierat din telefon, klicka på Överföring & Säkerhetskopiera.
    3. Under Säkerhetskopiera & Återställning, ticka även i boxen Also Back Up Media Content. Klicka på Säkerhetskopiera nu.
    4. Vänta tills säkerhetskopieringen är klar. Om du inte har säkerhetskopierat på länge (eller aldrig gjort det), kan processen ta 30 minuter eller längre.
  3. Återställ under Inställningar-menyn

    Nulstil via Indstillinger på telefonen
    –Hvis touch-funktionen fungerer på telefonen, er dette den nemmeste metode.

    1. Öppna Inställningar. Klicka på Säkerhetskopiera och Återställ.
    2. Återställ till fabriksdata
    3. Bekräfta ditt val och tryck på återställ enhet

    Återställ från Recovery Mode

    • För stegvisa instruktioner och videoguider (på engelska), öppna länken nedan. Välj din telefonmodell överst på sidan: www.Resethard.com
    • Om du behöver hjälp på ditt eget språk, var god kontakta din tillverkare direkt, som gärna hjälper till: http://www.htc.com/se/support/

    Återställningen kan ta upp till 10 minuter att bli klar.

  4. Testa din telefon

    Följ anvisningarna på skärmen för att ställa in din telefon (välj Ställ in som ny enhet). Pröva telefonen för att se om du fortfarande har samma problem. Om det fungerar ordentligt har ditt problem med programvaran löst sig.

    Om problemet kvarstår kan det bero på ett hårdvaruproblem. Var god gör en ny skadeanmälan på www.SquareTrade.se

  5. Återställ din säkerhetskopia

    När din telefon fungerar igen, kan du återskapa din data.

    1. Anslut din telefon till din dator och öppna Sync Manager.
    2. Klicka Överför och Återställ.
    3. Under Säkerhetskopiera och Återställ, klicka på Återställ.

    Om du följer detta steg bör din telefon vara problemfri. Om det ursprungliga problemet kvarstår efter att du har återskapat din säkerhetskopia, är det troligt att en app kan vara orsaken till problemet. Du måste då radera appar tills du hittar den app som har orsakat problemet (du kan installera om dom när du har hittat den felaktiga appen).

Skriv ut dessa instruktioner.

LG

  1. Säkerhetskopiera ditt innehåll
    1. Från hemskärmen, klicka på Apps sedan Inställningar.
    2. Bläddra ner till Allmänt och Backup och Återställning.
    3. Klicka på LG Backup
    4. Klicka på Säkerhetskopiera och återställ.
    5. Ticka i boxen för det du vill behålla, så som foton och kontakter. Klicka sedan på Nästa och OK.
    6. Vänta tills säkerhetskopieringen är klar. Om du inte har säkerhetskopierat på länge (eller aldrig gjort det), kan processen ta 30 minuter eller längre.
  2. Kopiera säkerhetskopian till din dator.
    1. Anslut din telefon till din dator med sladden från din LG-laddare..
    2. När din telefon uppmanar dig att välja en USB-anslutningsmetod, välj Media Sync.
    3. På din dator, navigera till den destination där du vill spara filen, högerklicka och tryck på Klistra för att spara filen där.
    4. När säkerhetskopian är kopierad till din dator, koppla ifrån din telefon.
  3. Återställ din telefon

    När du har säkerhetskopierat din telefon, kan du återställa den. Detta kan du göra på ett av följande två sätt:

    Återställ under Inställningar-menyn
    –Om din pekskärm fungerar är detta det enklaste sättet.

    1. Gå till Inställningar. Klicka Säkerhetskopiera och Återställ.
    2. Klicka Återställ till fabriksdata.
    3. Bekräfta ditt val och klicka Återställ enhet.

    Återställ från Recovery Mode

    • För stegvisa instruktioner och videoguider (på engelska), öppna länken nedan. Välj din telefonmodell överst på sidan: www.Resethard.com
    • Om du behöver hjälp på ditt eget språk, var god kontakta din tillverkare direkt, som gärna hjälper till: http://www.lg.com/se/support

    Återställningen kan ta upp till 10 minuter att bli klar.

  4. Testa din telefon

    Följ anvisningarna på skärmen för att ställa in din telefon (välj Ställ in som ny enhet). Pröva telefonen för att se om du fortfarande har samma problem. Om det fungerar ordentligt har ditt problem med programvaran löst sig.

    Om problemet kvarstår kan det bero på ett hårdvaruproblem. Var god gör en ny skadeanmälan på www.SquareTrade.se.

  5. Återskapa din säkerhetskopia

    När din telefon fungerar igen, kan du återskapa din data.

    1. Anslut telefonen till din dator.
    2. Kopiera säkerhetskopian du sparade vid momentet "Klistra för att spara filen där".
    3. Navigera till säkerhetskopian på din enhet och klistra filen.
    4. Tryk på Indstillinger, og derefter Backup og nulstil.
    5. Öppna Inställningar och sedan Säkerhetskopiera och Återställ.
    6. Klicka Återställ från säkerhetskopian och välj den fil du vill ha.
    7. Se till att du tickar allt det innehåll du vill återställa. Klicka sedan Next och OK.

    Om du följer detta steg bör din telefon vara problemfri. Om det ursprungliga problemet kvarstår efter att du har återskapat din säkerhetskopia, är det troligt att en app kan vara orsaken till problemet. Du måste då radera appar tills du hittar den app som har orsakat problemet (du kan installera om dom när du har hittat den felaktiga appen).

Skriv ut dessa instruktioner.

Övriga Android

  1. Säkerhetskopiera ditt innehåll

    Använd ditt val av programvara, eller använd den inbyggda Android-säkerhetskopieringen för att säkerhetskopiera ditt innehåll. För stegvisa instruktioner och guider (på engelska), öppna länken nedan.

  2. Återställ din telefon

    När du har säkerhetskopierat din telefon, kan du återställa den. Detta kan du göra på ett av följande två sätt:

    Återställ under Inställningar-menyn
    –Om din pekskärm fungerar är detta det enklaste sättet.

    1. Gå till Inställningar. Klicka Säkerhetskopiera och Återställ.
    2. Klicka Återställ till fabriksdata.
    3. Bekräfta ditt val och klicka Återställ enhet.

    Återställ från Recovery Mode
    För stegvisa instruktioner och videoguider (på engelska), öppna länken nedan. Välj din telefonmodell överst på sidan: www.Resethard.com.

    Om du behöver hjälp på ditt eget språk, var god kontakta din tillverkare direkt som gärna hjälper till.

  3. Testa din telefon

    Följ anvisningarna på skärmen för att ställa in din telefon (välj Ställ in som ny enhet). Pröva telefonen för att se om du fortfarande har samma problem. Om det fungerar ordentligt har ditt problem med programvaran löst sig.

    Om problemet kvarstår kan det bero på ett hårdvaruproblem. Var god gör en ny skadeanmälan på www.SquareTrade.se

  4. Återskapa din säkerhetskopia

    När din telefon fungerar igen, kan du återskapa din data.

    Upprepa stegen du gjorde under "återskapa din telefon" for att återskapa den igen. Den har gången väljer du Återskapa från senaste säkerhetskopia.

    Om du följer detta steg bör din telefon vara problemfri. Om det ursprungliga problemet kvarstår efter att du har återskapat din säkerhetskopia, är det troligt att en app kan vara orsaken till problemet. Du måste då radera appar tills du hittar den app som har orsakat problemet (du kan installera om dom när du har hittat den felaktiga appen).